Referenties Aannemers vinden hun weg naar Fooq

In toenemende mate scharen grote en middelgrote aannemers zich binnen de klantenkring van Fooq. Zo bracht projectleider Sierk Werner voor Friso Bouwgroep uit Sneek de afgelopen maanden de schade aan huurhuizen in het aardbevingsgebied in kaart. Collega Pieter Slinkman pakte dezelfde klus op voor Van Wijnen Noord.

De opdracht past bij de enorme opgave die er ligt in het bevingsgebied en de rol die de aannemer hierin heeft. Om een antwoord te vinden op de vraag van de opdrachtgever(s) – in dit geval de woningcorporaties en het CVW – moet de aannemer inspecties uitvoeren en opnames verrichten. Technische kennis, maar bovenal ook ervaring in de omgang met bewoners, spelen hierbij een belangrijke rol. Voor Fooq bekend terrein.

Opnameprotocol

“We hebben de schade bij al die woningen opgenomen volgens een vaststaand opnameprotocol”, vertelt Sierk. “Er was nog wel wat ruimte voor eigen inbreng van de aannemers, maar globaal hebben wij bij elke woning dezelfde gegevens verzameld.” Dat betrof onder meer:

  • Schade in en om de woning
  • Ligging en bereikbaarheid
  • Isolatie van de bestaande woning
  • Bestaande energie verbruik
  • Mogelijke energiemaatregelen
  • Bijzondere wensen met betrekking tot versteviging
  • Zelf Aangebrachte Voorzieningen (ZAV)
  • Maatvoering bestaande woning

Schadebeeld

De schades die de mannen zagen, liepen sterk uiteen. Waar Pieter Slinkman bij Van Wijnen een woning tegenkwam die in tweeën was gescheurd (en zelfs over een afstand van 2,5 meter zeker 4 centimeter was verzakt), trof Sierk vooral veel scheuren in binnen- en buitenmuren en soms glasbreuk. “Gelukkig geen acuut gevaarlijke situaties. Wel bij Pieter. Daar is toen à la minuut vervangende huisvesting geregeld.”

In totaal bezocht Sierk zo’n 180 woningen voor Friso. Pieter 270 voor Van Wijnen. “Op deze manier hebben wij de aannemers kunnen ontlasten. Wij deden het voorbereidende werk; óók het voorlichten van bewoners over wat zij de komende tijd kunnen verwachten. Ondertussen konden de aannemers zich richten op de herstelwerkzaamheden en het verdere engineering traject.”

Ondersteunende diensten

In het vervolgtraject gaat Fooq mogelijk het CVW ook ondersteunen bij de uitvoering van het bouwkundig verstevigen van de woningen. Wat de nieuwe aanloop van aannemers Fooq nog meer gaat brengen, is volgens Sierk niet te voorspellen. De vragen zijn nu al heel divers:

  • Het onderhouden van contacten met de bewoners – de klant
  • Het bouwkundig opnemen van woningen
  • Het opstellen van meerjarenplanningen
  • Het bepalen van het niveau van onderhoud
  • Het ondersteunen bij de uitvoerende kant van bijvoorbeeld renovaties en nieuwbouw

“Wij zien ook duidelijk dat onze bestaande klanten, hún opdrachtgevers, steeds meer het werk naar de aannemers brengen. Die moeten het regelen. Dat zie je bijvoorbeeld heel duidelijk bij Design & Build en bij projecten op basis van Resultaat Gericht Samenwerken (RGS). De ene aannemer legt dan het toezicht bij ons neer, de ander schakelt ons in voor meer de aanvullende diensten. Daar was deze klus in het aardbevingsgebied een mooi voorbeeld van.”

Gerelateerde artikelen:
Wierden en Borgen wil bewoners meer betrekken bij versterken en verduurzamen
Campus Zonnelaan werpt hoge ogen Groningen met aardbevingsbestendige bouw
Kwaliteitsondersteuning bij oplevering projecten BAM
Wat doet de projectleider nog bij Design & Build?

 

Deel dit artikel op:

Reacties

Meer impressies van dit project

Extra informatie