Referenties Woonborg: ‘UAV-gc heeft de toekomst’

Woonborg in Vries wil in de toekomst vaker werken op UAV-gc contractbasis. “Het past in deze tijd”, zegt projectcoördinator Jan Kuiper. “Als woningcorporatie moeten wij meer werk verrichten met minder mensen. Met UAV-gc kunnen wij werk uitbesteden én de kennis die in de markt aanwezig is, optimaal gebruiken.”

UAV-gc, ook bekend als Design & Build (D&B), wil Woonborg zowel bij renovaties als nieuwbouw inzetten. Zo is zij nu bezig met een UAV-gc project in Roden waar 33 woningen uit de jaren zeventig worden gerenoveerd tot Nul op de Meter (NOM). “Het bevalt goed, hoewel we nog wel moeten evalueren. Daarbij sluiten wij overigens niet uit dat we minder vaak zullen kiezen voor NOM-renovatie en meer voor NOM-nieuwbouw.

“De kosten voor NOM-renovatie komen namelijk zo dicht bij nieuwbouw, dat nieuwbouw in  veel gevallen aantrekkelijker kan worden”, zet Kuiper uiteen. “We pakken de woningen immers voor de langere termijn aan. De plattegrond, de constructieve kwaliteit; alles wordt bekeken. Kiezen we dan voor nieuwbouw, dan kunnen wij makkelijker naar de maatstaven van deze tijd bouwen.”

Meerjarenplan

Met dit in het achterhoofd houdt Woonborg in haar Meerjarenplan nu rekening met vijftig NOM-nieuwbouwwoningen per jaar. “Dat is een groot aantal woningen voor de markt”, stelt Kuiper. “Per project beoordelen wij of het geschikt is voor UAV-gc. Onze ervaringen in Roden en een aantal andere projecten waren in elk geval goed.”

Marktconsultatie

Om kennis te vergaren voor het Roden-project deed Woonborg eerst  met Fooq een marktconsultatie onder  tien partijen. “Zo kregen wij een beeld van hetgeen er in de markt is en hoever de partijen ermee zijn”, schetst Kuiper. “Vervolgens hebben wij de vier meest geschikte partijen eruit gehaald.”
Inmiddels weet Woonborg dat het afstemmen van de prijzen voor NOM-renovaties tijdens die gesprekken weinig concreets oplevert. Wat de aannemers dan nog acceptabel vinden, blijkt in de praktijk niet toereikend. Volgens Fooq een bekend fenomeen, aangezien elke partij ‘in beeld’ wil blijven. “Ons budget bleek dan ook te scherp in de eerste ronde”, vertelt Kuiper.

Meer volume nodig

Met een hoger budget (en iets uitgebreider wensenpakket) ging Woonborg de tweede ronde in. Het resulteerde in een deal met Dijkstra Draisma. “Dat de prijs wat hoger uitviel, heeft voor mijn gevoel te maken met het feit dat het de markt nog aan volume ontbreekt”, zegt Kuiper. “Zij wil NOM-renovaties graag meer industrialiseren, maar dan hebben zij meer volume nodig. Dan zijn er voordelen te behalen.”

Kracht UAV-gc

Het doet niets af aan de kracht van UAV-gc, vindt Kuiper. “Roden was een mooi proces. Wij hebben echt het maximale uit de markt kunnen halen. Fooq was daarin voor ons ook een goede leerschool. Zij begeleiden de uitvraag en de contractbespreking. Daarna hebben wij het zelf opgepakt en een volgende keer denk ik, dat wij alles zelf kunnen doen.”

Aandachtspunten zijn er dan wel, weet Kuiper. Zo moet het budget uiteraard toereikend zijn voor de uitvraag. “En niet alle aannemers zijn klaar voor UAV-gc. Op hoger niveau – de voorbereiding en de projectleiding – is het gedachtegoed veelal al wel doorgevoerd, maar op de werkvloer neigen de mensen naar the old school. Daarin moeten zij nog groeien.”

 

Gerelateerde artikelen

Woonborg gaat voor Nul op de Meter bij renovatie
Woonborg start met D&B nieuwbouw
Van Wijnen zet nieuw platform Nom-woningen in bij herstructurering
Nom is geen Nom als klant niet wordt geholpen

 

Deel dit artikel op:

Reacties

Meer impressies van dit project

Extra informatie