Referenties Woontij zet Fooq op centrale positie bij grootse facelift

“Er zijn genoeg bureaus met technische kennis. Wij zochten een organisatie die dát combineert met een flinke dosis communicatieve vaardigheden. Eén die al de nodige ervaring heeft opgedaan met onderhoudsprojecten bij woningcorporaties. Oftewel, wij zochten iemand die weet hoe om te gaan met bewoners. Die persoon vonden wij bij Fooq.”

Gezocht: communicatief sterke opzichter

Jan van Andel, directeur van Woningstichting Woontij, had een duidelijk profiel voor ogen toen hij de opzichter zocht voor zijn revitaliseringproject aan de Polderweg/Javastraat in Den Helder. Hij/zij moest zowel technisch als communicatief zeer sterk zijn. In de rol van opzichter zou hij/zij immers een complete facelift van 116 appartementen moeten begeleiden.

“Het project omvatte onder meer de isolatie van de buitengevel, een nieuw ventilatiesysteem, aanpak van de brandveiligheid (oftewel nieuwe vluchtwegen en brandtrappen), nieuwe bergruimtes én vervanging van keukens en badkamers. Dat in een tijdsbestek van circa drie kwartaal: vanaf het najaar 2013 tot medio 2014.”

De juiste man

Natuurlijk, de bewoners waren blij met de plannen. Maar iedereen besefte ook dat het de dagelijkse gang van zaken even flink zou verstoren. “Ons uitgangspunt was bovendien dat niemand hoefde te verhuizen”, blikt Van Andel terug. “Kortom, diverse partijen zouden voortdurend met elkaar in overleg moeten zijn om dit alles zo goed mogelijk te laten verlopen. Toen wij Willem Bootsma van Fooq leerde kennen, wisten wij dat dit de juiste man was. Hij straalde de rust uit om het allemaal in goede banen te leiden.”

In de praktijk betekende dit dat Willem voortdurend zijn oor te luister legde bij zowel de bewoners, de (onder)aannemers als de woningcorporatie. “Hij toonde begrip en gaf mensen aandacht, waardoor zij het gevoel hadden dat zij serieus werden genomen. Dat straalde ook af op Woontij, waardoor wij het vertrouwen kregen van de bewoners om de werkzaamheden uit te voeren. Zij wisten dat er naar hen werd geluisterd.”

Natuurlijk moest er zo nu en dan ook een hindernis worden genomen. “Maar doordat Willem voortdurend met de mensen in gesprek was, kon ik eenvoudig aanschuiven”, merkte Van Andel. “En soms moet je ook lopende het traject beleidskeuzes aanpassen. Dan blijken bewoners punten te hebben die terecht zijn.”

Spreken dezelfde taal

Voor Woontij was Fooq geen onbekende. “Wij hebben ons projectmanagement uitbesteed, onder meer bij Fooq. Zij doen complete trajecten voor ons: van het opzetten van projecten, het uitvoeren van haalbaarheidsanalyses, de aanbesteding tot de uitvoering. Het voordeel van Fooq is dat zijzelf een corporatieachtergrond heeft. Zij spreekt dezelfde taal als woningcorporaties en heeft gevoel voor bewoners.”

“In dit traject deed Fooq de uitvoering. Ook dat was een bewuste keuze, want wij weten dat wijzelf niet iemand in huis hebben die de rol van opzichter goed kan vervullen. Je moet begrip kunnen kweken, de scherpe kantjes van zaken af weten te halen en in gesprek kunnen gaan met iedereen. Zo’n proces wordt snel onderschat. Dat leer je namelijk niet even uit studieboeken. Dat vraagt ervaring en mensenkennis!”

Gerelateerd artikel
Intensieve bewonersbegeleiding revitalisatie appartementen

 

Deel dit artikel op:

Reacties

Meer impressies van dit project

Extra informatie