Veel belangstelling voor Mitros’ badkamer in 1 dag-Challenge

Er hebben zich 33 partijen ingeschreven voor de Badkamer in 1 dag-Challenge van Mitros in Utrecht. Elk met een eigen inzending. ”Deze hoeveelheid overstijgt onze verwachtingen en laat zien dat deze spannende, nieuwe manier van innoveren een flink aantal partijen heeft uitgedaagd”, reageert manager Vastgoedontwikkeling Menso Oosting.

Eind februari wordt bekendgemaakt welke vier inzendingen ieder € 10.000 winnen en doorgaan naar de volgende ronde. Op 14 maart volgt de finale, waarin de beste twee nog eens € 20.000 krijgen én de mogelijkheid hun oplossing te prototypen in woningen van Mitros.

Het doel van de Challenge is helder; Mitros wil meer tevreden huurders door een snellere oplossing te vinden voor de renovatie van badkamers. De zeven dagen die zo’n renovatie nu in beslag neemt, moeten worden ingekort naar één dag. Inclusief de sloop!

Jaarlijks 1000 woningen

Wij renoveren nu jaarlijks zo’n 1000 woningen. Dat is behoorlijk kostbaar, zeker ook omdat we de overlast voor huurders zoveel mogelijk willen beperken”, legt Oosting uit. “De crux blijkt met name in de badkamer te zitten. Dat brengt zoveel lawaai, stof, rommel en ongemak met zich mee, dat het bijna geen doen is om er te blijven wonen.
“Tot nu toe pakten wij de buitenkant van het gebouw en het interieur vaak tegelijkertijd aan. Projectmatig, in grote aantallen. Dan moet je dus voor hele groepen huurders een andere tijdelijke woning regelen. Dat vraagt veel van de organisatie. Zowel in tijd als geld.

“Wij willen het interieur nu meer vraag-gestuurd gaan regelen. Als wij daarbij de renovatietijd kunnen inkorten, is dat zeker haalbaar. Dan kan de huurder de renovatie van zijn interieur inplannen op een moment dat het hem uitkomt.”

Standleiding

Technisch gezien ligt daar wel een uitdaging voor de markt. Zo’n 80% van het Mitros-bezit bestaat uit appartementen. Daarin kennen veel badkamers met een standleiding, waar meerdere badkamers aan vastzitten. “Wij zoeken dus een oplossing waarbij de standleiding niet bepalend is. Dat je eromheen kan”, duidt Oosting.

“De komende twee maanden zullen wij alle inzendingen gaan beoordelen. Het is nog te vroeg om er inhoudelijk op in te gaan, maar duidelijk is dat de markt enthousiast op deze hoge ambitie heeft gereageerd. Die ambitie komt dan ook echt vanuit de wens het radicaal anders te willen doen. Of het ons lukt dit in één keer te bereiken, weet ik niet. Maar wij gaan vast een hele stap vooruit.”

Forse besparing

Mitros is ervan overtuigd dat de nieuwe aanpak een besparing kan opleveren. “De indirecte kosten voor tijdelijke woningen, projectcommunicatie en het overleg met individuele huurders, gaan zeker omlaag”, zegt Oosting. “Zonder kwalitatief in te leveren!

“Het voordeel van badkamers is dat zij bij woningcorporaties in Nederland min of meer gelijk zijn. Dat betekent dat het ook op grote schaal kan worden toegepast, waardoor de kostprijs zal zakken”, stelt Oosting. “Nu al merken wij dat veel andere woningcorporaties met belangstelling de challenge volgen. Collega-corporatie De Alliantie heeft zelfs plaatsgenomen in de jury en Eigen Haard werkt mee aan de voorselectie. Maar belangrijk is dat wij nu eerst concreter worden. Allerlei partijen denken mee. Ook buiten de bekende bouwketen om. Ondertussen zijn wij bereid erin te investeren!”

Bekijk ook de film!

Gerelateerde artikelen

Nieuwbouw? Renovatie? Beperk nu het onderhoud
Fooq daagt aannemer uit met D&B speciaal

Deel dit artikel op:

Reacties